ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΝ/ΦΟΥ ΚΑΙ Β. ΜΑΖΩΜΕΝΟΣ

Η περσινή χρονιά, για τα κινηματογραφικά μας πράγματα, είχε πολλά αξιομνημόνευτα γεγονότα. Ωρίμασαν οι συνθήκες για να γεννηθεί το καινούργιο ˙ μια κατάσταση όπου οι παραγοντισμοί, οι διαπλοκές και οι εύνοιες θα παραμερίζονταν χάρη σε ένα σύστημα που θα συνδύαζε νομικές λύσεις και αλλαγή νοοτροπίας και ήθους. Η «Ομίχλη» και  το πνευματικό της παιδί η Ακαδημία, γέμισαν με ελπίδες το χώρο μας, αν και είχε προηγηθεί μια «προδομένη επανάσταση», την περίοδο 2005-2006, όπου ο γράφων – μαζί με άλλους – έβαλαν τα θεμέλια μιας ρήξης με το κινηματογραφικό κατεστημένο. Η απόπειρα αυτή απέτυχε , για λόγους που έχω αρθρογραφήσει σχετικά.

(«ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟ Ε.Κ.Κ.» περιοδικό «Highlights», τεύχος 22 / Μάιος – Ιούνιος 2006). http://www.mazomenos.com/writings/%CE%B5-%CE%BA-%CE%BA.html

Όμως, παρά την αρχική συντροφικότητα, μαχητικότητα και διάθεση για ενότητα, διέβλεψα νωρίς, το γνωστό ελληνικό φαινόμενο της προσπάθειας εκμετάλλευσης της κίνησης της «Ομίχλης» και του νέου θεσμού της Ακαδημίας, από μια μερίδα ομότεχνων που «έχτιζαν» καριέρα μέσω της …επανάστασης. Μια που έχω πια αποχωρήσει από την «Ομίχλη», όταν συνειδητοποίησα αυτήν την εκμετάλλευση, μα και τον χαφιεδισμό κάποιων προς τους «έξω», θα αναφερθώ μόνο στην Ακαδημία.

Η Ε.Α.Κ. γεννήθηκε από μια αναγκαιότητα και μια παρόρμηση. Η αναγκαιότητα ήταν να απαλλαγούμε από τα συχνά απαράδεκτα φαινόμενα των κρατικών βραβείων, παρ’ όλο που συχνά κάποιοι ανεξάρτητοι κιν/στες «έσπαγαν» το κατεστημένο σύστημα και βραβεύονταν αξιοκρατικά. Η παρόρμηση, που οδήγησε τον γράφοντα και τρεις τέσσερις άλλους να τολμήσουν να την «επιβάλλουν» (παρά τις έντονες επιφυλάξεις πολλών φίλων και ομότεχνων για το εγχείρημα), είχε να κάνει με το ένστικτο της ιστορικής ευκαιρίας που έδιναν οι συνθήκες.

Τα πρώτα βραβεία ήταν γεγονός και ομολογουμένως μια καλόγουστη, πρωτότυπη σε πρόσωπα και σεμνή τελετή, μας δικαίωσε. Από εκεί άρχισαν τα προβλήματα. Ζήτησα ως είχα δικαίωμα να μάθω τον αριθμό των ψήφων που πήρε η ταινία μου (μια και τα μέλη της Ακαδημίας με τίμησαν τοποθετώντας το «Guilt» στις πέντε καλύτερες ταινίες). Αυτό όχι γιατί αμφισβήτησα το αποτέλεσμα (δεν το έχω κάνει ποτέ), μα για δυο λόγους: Αρχής (μια και  η διαφάνεια των αποτελεσμάτων πρέπει να είναι το πρωτεύον για το νέο θεσμό, σε αντιδιαστολή με τα Κρατικά Βραβεία) και για λόγους Γνώσης (τι αριθμό ψήφων πήρε η ταινία και οι συνεργάτες μου – ανά κατηγορία). Η Ακαδημία πρώτα προφορικά, στη συνέχεια με emails και έπειτα με  διπλή απόφαση του Δ.Σ. της, μου απέρριψε το αίτημα. Κατ’ ιδίαν δε μου είπαν (Τάσος Μπουλμέτης , πρόεδρος και  Δημητρης Αθανίτης, γενικός γραμματέας) ότι αν δοθούν τα αποτελέσματα θα δημιουργηθούν τα γνωστά ελληνικά φαινόμενα των σχολίων και του παρασκηνίου, λες και τα μέλη της Ακαδημίας είναι πρόβατα και όχι ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Η νομικός της Ακαδημίας κ. Χριστίνα Πηγάκη και η συμβολαιογράφος της κ. Ουρανία Μικρού, μου είπαν ότι έχω έννομο συμφέρον και ότι θα μπορούσα να πάρω τα αποτελέσματα  με εισαγγελική διαταγή. Μάλιστα η δεύτερη συμφώνησε για το δίκιο του αιτήματος μου. Ο πρόεδρος δε της Ακαδημίας , σε σχετικό email μου αναφέρει ότι «και εγώ στη θέση σου Βασίλη , μάλλον θα έκανα το ίδιο».

Μην έχοντας άλλη επιλογή προχώρησα σε αίτημα προς την εισαγγελία, η οποία έδωσε διαταγή στη συμβολαιογράφο της Ακαδημίας κ. Ουρανία Μικρού, να μου γνωστοποιήσει τα αποτελέσματα. Εκείνη, παρέκαμψε την εντολή καθυστέρησε επί τρεις ημέρες και σε συνεννόηση με τη νομικό της Ακαδημίας κ. Χριστίνα Πηγάκη, πήραν αναίρεση της εισαγγελικής εντολής, με αιτιολογικό ότι η διαδικασία των βραβείων είναι μυστική και δεν έχω έννομο συμφέρον, μια που έχω υπογράψει το καταστατικό που λέει κάτι τέτοιο σχετικά. Μα κανείς δεν το αμφισβήτησε αυτό και κανείς δεν ζήτησε να μάθει τι ψήφισε ο άλλος. Όμως το να μην δίνονται οι αριθμοί , πέραν από τις ευθύνες της συμβολαιογράφου, δημιουργεί ένα ερωτηματικό : υπάρχει θέμα ή απλά το Δ.Σ. διακατέχεται από φοβικό σύνδρομο; Όπως και να έχει η θλίψη μου είναι μεγάλη, γιατί συνέβαλα στη δημιουργία ενός θεσμού, που αντί να «έχει παντού τζάμια, κλείνει διαρκώς τις κουρτίνες».

Υπάρχουν και άλλα, όμως ας κρατήσουμε και κάτι για τη Γ.Σ. που έχει προαναγγελθεί.

Καλές γιορτές!

 

Vassilis Mazomenos

Director, Writer, Producer

Member of the European and Hellenic Film Academy

http://www.mazomenos.com/

Leave a Reply

